Tavle med formaliaemner

FORMALIA

FORMALIA

På denne side kan du læse om alt det formelle (læs "kedelige-men nødvendige"), som læreren bør (læs "skal") have styr på, og som eleverne i reglen ikke aner noget om. Det kan derfor virke besynderligt, at jeg inkluderer dette på et site henvendt til elever. Men som du nok har gættet, så mener jeg faktisk, at elever kan have stor glæde af at kende til en del af de formelle retningslinjer. Man kan kalde det for faget/fagenes maskinrum

Læreplanen er din lærers kogebog. Deri har dygtige lærere og fagfolk formuleret den plan, som din lærer skal gå frem efter. Når to elever fra hver deres klasse kan opleve forskellig undervisning i det samme fag, så skyldes det den frihed, som er indbygget i læreplanen. Det er princippet fra kogebogen, der er overført til undervisning: Du kan eventuelt komme revne gulerødder i brødet! Du har naturligvis ikke indflydelse på, hvorvidt din lærer kommer retorik, etik eller erkendelse ned i filosofibrødet, men du kan se, hvad der forventes af dig efter endt bagning. Det er derfor det, du skal fokusere på i løbet af året. Det kaldes "faglige mål", og du kan læse mere om dem samt faget generelt under linket "LÆREPLAN".

Det pensum, du skal igennem i løbet af oldkurset, ligger forholdsvist fast. Kravene er defineret i læreplanen, og du kan læse mere om dette under linket "PENSUM".

Eksamen bliver man måske først interesseret i, når skoleåret nærmer sig afslutningen, og man skal vise, hvad man kan ved det grønne bord. En udfordring som mange elever fortrænger. Der er rigtig god grund til ikke at fortrænge denne del af studietiden. Hvis du er opmærksom på kravene i løbet af året, vil du være meget bedre forberedt til eksamen.